Telefoon van Microsoft? Ophangen, hackers aan de lijn!

Oplichters bellen en vragen om je computer aan te zetten en hun instructies op te volgen.
Want er zou een probleem zijn met je computer, zeggen ze. In werkelijkheid hacken ze je en nemen je computer over.

De telefoontjes komen in vlagen

Af en toe lijkt het alsof elke plek in ons land waar een vast telefoontoestel is aangesloten, ten prooi valt aan de aanval van oplichters. Wel, dat is ook echt zo want de oplichters richten zich afwisselend op één specifiek land.Oplichters bellen dus letterlijk alle nummers af die in België voorkomen. Als die actie te hard opvalt en als er veel aandacht is voor het fenomeen, richten ze hun pijlen op een ander land. Na verloop van tijd komen ze opnieuw in België terecht en begint de plaag opnieuw.

Volgens Microsoft is het moeilijk om de telefoonaanvallen te stoppen omdat het hier echt over georganiseerde misdaad gaat. In lagelonenlanden kopen oplichters goedkope calls op het dark web (een onderdeel van het wereldwijde web dat niet rechtstreeks vindbaar is voor zoekmachines). Men koopt dus goedkope werkkrachten die de telefoons moeten doen.

Microsoft probeert het probleem aan te pakken maar het lukt voorlopig niet om die call centers uit te roeien. “We werken samen met de politiediensten over de hele wereld maar die mensen zijn heel moeilijk te vangen.” Het enige dat Microsoft echt kan doen, is campagne voeren en mensen informeren over de gevaren de oplichting.

Oplichters kijken in je computer

Microsoft benadrukt dat het heel belangrijk is om direct in te haken als je gecontacteerd wordt door zo’n valse medewerker van Microsoft. “Mensen beseffen niet hoe agressief en efficiënt die oplichters zijn. Dus laat hen niet uitpraten en ga zeker niet in op hun voorstel om je computer aan te zetten.”

Oplichtingspraktijken met technische ondersteuning zijn een bekend probleem binnen de branche. Hierbij proberen scammers u via bangmakerij zover te krijgen dat u voor onnodige technische ondersteuning betaalt, die zogenaamde verzonnen problemen met uw apparaat, platform of software zou oplossen.

Zo werken oplichtingspraktijken met technische ondersteuning


Scammers bellen u rechtstreeks en doen alsof zij een vertegenwoordiger van een softwarebedrijf zijn. Mogelijk vervalsen ze zelfs de nummerweergave, zodat deze daadwerkelijk een ondersteuningsnummer van een vertrouwd bedrijf weergeeft. Vervolgens vragen ze u mogelijk om toepassingen te installeren waarmee ze op afstand toegang kunnen krijgen tot uw apparaat. Met behulp van externe toegang kunnen deze ervaren scammers normale systeemuitvoer op symptomen van problemen doen lijken.

Scammers kunnen ook contact initiëren door valse foutberichten weer te geven op websites die u bezoekt, ondersteuningsnummers weer te geven en u zo verleiden om te bellen. Ze kunnen ook uw browser op volledig scherm zetten en pop-upberichten weergeven die u niet kunt weghalen, waarmee ze dus in feite uw browser vergrendelen. Deze valse foutberichten zijn bedoeld om u te verleiden een aangegeven hotline voor technische ondersteuning te bellen.

Wanneer u zich met de oplichters inlaat, kunnen zij u valse oplossingen aanbieden voor uw “problemen” en een betaling vragen in de vorm van een eenmalig bedrag of een abonnement op een vermeende ondersteuningsservice.

Wat te doen als een oplichter voor technische ondersteuning uw gegevens al heeft

De oplichters zijn erop uit om toegang te krijgen tot je computer. De werkwijze is ook altijd dezelfde. De valse medewerker vraagt je om verbinding te maken met het internet. Als dat gelukt is, moet je een stukje software op je computer installeren. En dat is bijzonder gevaarlijk. Want één stuk van de software staat op jouw computer en het andere stuk staat op hun computer. Dat laat hen toe om letterlijk in jouw computer te kijken.

  • Verwijder toepassingen die u op verzoek van oplichters hebt geïnstalleerd. Zie Programma’s herstellen of verwijderen in Windows 10 voor meer informatie over het verwijderen van toepassingen.
  • Als u oplichters toegang heeft verleend, kunt u uw apparaat terugzetten naar de fabrieksinstelling. Voor meer informatie raadpleegt u Herstelopties in Windows 10.
  • Voer een volledige scan met Windows-beveiliging uit om eventuele malware te verwijderen. Meer informatie
  • Pas alle beveiligingsupdates toe zodra deze beschikbaar zijn. Selecteer de Startknop  om beschikbare updates te zien, en daarna Instellingen  > Update & Beveiliging > Windows Update. Meer informatie vindt u in Windows 10 bijwerken.
  • Wijzig uw wachtwoorden. U kunt als volgt het wachtwoord voor uw Microsoft-account wijzigen.
  • Bel uw creditcard-verstrekker om de kosten te betwisten als u al hebt betaald.
  • Bewaak aanmeldingsactiviteit. Gebruik Windows Defender Firewall om verkeer naar services die u normaal gesproken niet zou openen, te blokkeren. Zie voor meer informatie Firewall- en netwerkbeveiliging.

Oplichtingspraktijken met technische ondersteuning rapporteren

Help Microsoft scammers te stoppen, of zij nu van Microsoft beweren te zijn of van een ander technologiebedrijf, door oplichtingspraktijken met technische ondersteuning te rapporteren:

www.microsoft.com/reportascam

Als u een onveilige website rechtstreeks bij Microsoft wilt rapporteren, kunt u een formulier voor het rapporteren van een onveilige website invullen. U kunt onveilige websites ook in Microsoft Edge rapporteren door Instellingen en Meer  > Help en feedback > Feedback verzenden  te selecteren wanneer u iets verdachts tegenkomt.

Kies voor urgente situaties een van de volgende opties:

Microsoft-ondersteuning
Wereldwijde klantenservice

Fraude rapporteren ? !

Als je lastig gevallen wordt door valse medewerkers van Microsoft, dan kan je een melding maken bij het CCB, Centrum voor Cybersecurity België. Dat helpt om het probleem in kaart te brengen. Je mag ook altijd contact opnemen met Microsoft (zie hierboven).

cardstopAls je echt slachtoffer geworden bent, raadt het CCB aan om je bank en Cardstop te verwittigen én een klacht in te dienen bij de politie. Meer info over deze praktijken en wat te doen vind je op Safeonweb.

Nog steeds hulp nodig ?

Hoe nemen we best contact met u op?
per mailper telefoon